VANLIGA FRÅGOR

Här har vi samlat de vanligaste frågorna som våra hyresgäster brukar ha. Om det är något du undrar över är det alltid en bra idé att kolla här – det är mycket möjligt att din fråga redan besvaras. Om du inte hittar det du söker är du hjärtligt välkommen att kontakta oss. Vi finns här för att hjälpa till!
 

BLI HYRESGÄST

 

JAG SKULLE VILJA HYRA EN LÄGENHET HOS ER, HAR NI KÖ?
Du har möjlighet att anmäla dig till vår intresselista där du kan specificera dina särskilda önskemål angående ett hus eller liknande. Vänligen notera att intresselistan uppdateras var tredje månad. Om ditt intresse kvarstår efter tre månader, rekommenderar vi att du gör en ny intresseanmälan för att hålla din information aktuell.


NÄR KAN MAN GÖRA EN INTRESSEANMÄLAN?
Du är välkommen att göra en intresseanmälan för en specifik ledig eller uppsagd lägenhet. Dessutom kan du göra en generell intresseanmälan där du anger vilket område du är intresserad av, vilken storlek på lägenheten du söker och ditt önskade inflyttningsdatum. Den generella intresseanmälan är till för dig som planerar att flytta in lite längre fram eller om vi för tillfället inte har några lediga lägenheter som passar dina behov. 


VEM FÅR LÄGENHET HOS ER?

Vi har ett antal krav på våra blivande hyresgäster:

  • Du måste vara över 18 år.
  • Du måste ha en fast inkomst
  • Du får inte ha några betalningsanmärkningar.
  • Goda referenser från tidigare hyresvärdar uppskattas.


NÄR FÅR JAG TILLGÅNG TILL LÄGENHETEN?
Du har rätt att tillträda bostaden på den utsatta inflyttningsdagen kl. 12.00. Om denna infaller på en lördag, söndag eller annan allmän helgdag får inflyttning ske nästkommande vardag. Nycklar hämtas på kontoret.

 
 

HYROR OCH BETALNING

 

NÄR SKA HYRAN VARA BETALD?
Hyran betalas alltid i förskott. Senast den sista vardagen varje månad ska din hyra för nästkommande månad vara betald. Vi rekommenderar starkt att våra hyresgäster använder autogiro. Genom att göra det har du möjlighet att själv välja datumet när hyran dras, vilket ger dig ökad flexibilitet och bekvämlighet.


JAG SAKNAR HYRESAVI HUR GÖR JAG DÅ?
Om du betalar med autogiro skickar vi endast ut en hyresavi per år, vilket sker i samband med eventuella hyreshöjningar. Hyran kommer att förbli densamma under hela året. Vi har valt att spara på miljön och papper genom att inte skicka ut fler avier. Om du väljer att betala själv kommer hyresavisering att ske var tredje månad. Om du saknar en avi kan du använda den tidigare avin och bara ange ditt namn och adress vid inbetalningen.


DET FANNS INGEN TÄCKNING PÅ MITT KONTO VID TIDPUNKTEN NÄR HYRAN SKULLE DRAS MED AUTOGIRO, VAD HÄNDER NU?
Om det inte finns täckning kommer banken att försöka igen under två dagars tid. Om det fortfarande inte finns tillräckligt med pengar på ditt konto kommer en påminnelse att skickas ut, vanligtvis runt den 10:e varje månad. Vi rekommenderar att undvika detta genom att göra en manuell inbetalning till vårt bankgiro nummer 370-6546. Vänligen ange ditt namn och din adress så kommer vi att hitta din betalning. Nästa räkning kommer att dras som vanligt via autogiro.


INGÅR FIBER/BREDBAND I HYRAN?
Nej, fiber/bredband ingår inte i hyran. Däremot finns det fiber/bredband indraget till alla våra hus, och om du är intresserad måste du själv kontakta Satellithuset i Limmared för att skaffa ett eget abonnemang. Mer information om bredbandet och kontaktuppgifter finns på www.limmared.com.

 
 

UPPSÄGNING

 

HUR GÅR EN UPPSÄGNING AV LÄGENHETEN TILL?
En uppsägning gäller från det att vi skriftligen mottagit den. På baksidan av ditt kontrakt finns en uppsägningsdel som du kan fylla i och skicka in. Om du inte har ditt kontrakt kvar kan du skicka ett vanligt brev där du meddelar att du säger upp lägenheten. Vänligen underteckna brevet med din namnteckning, namnförtydligande och datum. En uppsägning gäller alltid från den siste varje månad. Om du till exempel skickar in din uppsägning den 10:e kommer den först att gälla från den sista månaden tre månader framåt i tiden. Observera att du även måste säga upp eventuella garage- och p-platsabonnemang vid utflytt. Uppsägningstiden för dessa är också tre månader.


JAG HAR SAGT UPP MIN LÄGENHET VAD HÄNDER NU?
Efter att du har sagt upp lägenheten kommer vi att arrangera visningar medan du fortfarande bor där. Vi kommer att meddela dig några dagar innan en bokad visningstid så att du är medveten om att vi kommer att gå in i lägenheten. Om någon som är intresserad av lägenheten bestämmer sig för att ta den, kommer vi att meddela dig. Tänk på att göra en adressändring i samband med din utflyttning och informera även ditt försäkringsbolag om att du byter adress för din hemförsäkring.


VAD HÄNDER MED MIN PRELIMINÄRA ELDEBITERING VID UTFLYTT?
Normalt sett görs elavräkningen en gång om året. Vid utflytt kommer vi att avläsa din elmätare i samband med besiktningen. Under månaden efter din utflyttning kommer vi att göra en avstämning. Beroende på din faktiska förbrukning i förhållande till den preliminära eldebiteringen under året kan det antingen bli nödvändigt för dig att betala in lite extra eller så kommer du att få en återbetalning.


VAD INNEBÄR EN BESIKTNING?

Vid en uppsägning kommer det alltid att genomföras en besiktning av lägenheten. Syftet är att kontrollera det allmänna skicket i lägenheten och se till att städningen är tillfredsställande inför nästa hyresgästs inflyttning. För att underlätta och säkerställa en smidig process är det klokt att boka en besiktningstid i god tid med vår vaktmästare, särskilt under perioder då vi har många omflyttningar.

Om det finns några anmärkningar angående städningen under besiktningen kommer du att få möjlighet att åtgärda detta omedelbart för att undvika extra kostnader. Om det finns anmärkningar på lägenhetens skick, det vill säga om det finns ett onormalt stort slitage i förhållande till hur länge sedan lägenheten renoverades, kan du bli ansvarig för att täcka kostnaderna för skadorna.

Vid en godkänd besiktning är det möjligt att lämna tillbaka nycklarna direkt till vaktmästaren för en smidig avslutning av hyresavtalet. Tack för din förståelse och samarbete.

 
 

TRIVSEL

 

VAD GÄLLER FÖR REGLER I TVÄTTSTUGAN?
Alla tvättstugor är utrustade med någon form av tvättbokningssystem. I vissa hus använder vi listor där du kan skriva upp dig, medan det i andra hus finns tvättbokningstavlor. Om någon redan har bokat en tvättid får du inte använda tvättstugan eller torkrummet under den tiden. Eftersom tvättstugan delas med dina grannar är det viktigt att maskinerna, skåpen och torkrummen är ordentligt rengjorda när du är klar. Detta bidrar till allas trivsel och trevnad i vårt gemensamma boende. Tack för ditt samarbete och hänsynstagande!


JAG HAR EN STÖRANDE GRANNE, HUR HANTERAR JAG DETTA?
Alla grannar har ett gemensamt ansvar för trivsel i huset. Genom att visa hänsyn och respekt mot varandra kan vi enkelt skapa en trivsam boendemiljö. Var vänlig sänk ljudnivån på tv och musikanläggningar särskilt sent på kvällen. Försök att hålla ljudvolymen låg även i trapphuset. Om du planerar att ha fest, var vänlig informera dina grannar i förväg. Se till att dina husdjur inte stör andra hyresgäster och undvik att röka i trappuppgångar, hissar, tvättstugor eller andra gemensamma utrymmen. Vänligen kasta inte cigarettfimpar från balkongen eller fönstret. Om du upplever att en granne inte respekterar dessa regler, tveka inte att kontakta vaktmästaren. Tack för ditt samarbete och bidrag till en trivsam boendemiljö för alla.

 
 

ÖVRIGT

 

VAD FINNS DET FÖR TV-KANALER I LÄGENHETEN?
Kabel-TV ingår i majoriteten av våra lägenheter, och det inkluderar ett grundutbud av kanaler. För detaljerad information om de specifika kanaler som ingår, vänligen besök vår leverantörs webbplats www.limmared.com. Där hittar du en fullständig lista över tillgängliga TV-kanaler och mer information om kabel-TV-tjänsten i våra bostäder. Tveka inte att utforska utbudet för att maximera din TV-upplevelse.


HUR FUNGERAR DET MED FÖRSÄKRINGAR?

Vi har försäkrat själva fastigheten, inklusive biutrymmen och andra gemensamma utrymmen. Trots detta rekommenderar vi starkt våra hyresgäster att ha en egen hemförsäkring. Om det inträffar en skada i din egen lägenhet, såsom brand eller vattenskada, kan du bli ansvarig för att ersätta hyresvärden för de kostnader som uppstår. En hemförsäkring kan vara avgörande för att undvika höga ekonomiska påföljder.

Vi betonar vikten av att se till att det finns fungerande brandvarnare i din lägenhet och att regelbundet kontrollera batterierna i dem. För att undvika vattenskador är det också bra att rengöra golvbrunnen regelbundet och vara försiktig så att inga skador uppstår.

Vänligen notera att det inte är tillåtet att göra hål i väggar eller golv i badrummet, för att säkerställa att integriteten och vattentätningen av badrummet bibehålls. Tack för ditt samarbete och för att du hjälper till att skapa en trygg och säker boendemiljö för alla hyresgäster.


JAG VILL HA EN PARKERINGSPLATS ELLER GARAGE, FINNS DETTA?

Vi erbjuder parkeringsplatser med eluttag samt garage, men tyvärr räcker det inte till alla hyresgäster. Om du skriver ett kontrakt för en parkeringsplats får du en specifik plats som är reserverad i ditt namn. Om inte, får du parkera på lediga och ouppmärkta platser om det finns tillgänglighet.

Garage finns tillgängliga i vissa av våra fastigheter, både varma och kalla garageplatser. Om du är intresserad av att hyra en egen parkeringsplats eller garageplats, vänligen ring till vaktmästaren för mer information och tillgänglighet. Tack för din förståelse och samarbete när det gäller parkeringsarrangemangen.


FÅR JAG GÖRA EGNA RENOVERINGAR I LÄGENHETEN?
Innan du påbörjar egna förbättringsarbeten måste du alltid kontakta vaktmästaren för att få ett godkännande. Mindre förbättringsarbeten, såsom målning och tapetsering, kan vara tillåtna om de utförs på ett professionellt sätt. Vänligen tänk på att du kan bli ansvarig för att återställa arbetet om det inte bedöms vara tillräckligt noggrant utfört enligt våra standarder. Tack för din förståelse och samarbete när det gäller förbättringsarbeten i din lägenhet.


FÅR JAG SÄTTA IN EN DISKMASKIN?
I vissa lägenheter kan det vara möjligt att installera en diskmaskin eller tvättmaskin. Om du överväger detta, vänligen kontakta vaktmästaren för vidare rådgivning. Installationen måste utföras av en behörig installatör, och om något behöver återställas den dag du flyttar ut så är du ansvarig för att detta blir gjort. Till exempel, om köksskåp har tagits bort för att ge plats åt en diskmaskin är det ditt ansvar att se till att skåpen återställs till sitt ursprungliga skick.