VANLIGA FRÅGOR

Här har vi samlat de vanligaste frågorna vi brukar få om att vara vår hyresgäst. Om det är något du undrar över är det alltid en god idé att kolla här – chansen är stor att din fråga finns med. Skulle du inte hitta ett bra svar här så är du självklart välkommen att kontakta oss.

BLI HYRESGÄST

JAG SKULLE VILJA HYRA EN LÄGENHET HOS ER, HAR NI KÖ?
Det går att anmäla sig till en intresselista. Där går det att specificera särskilda önskemål om ett hus eller liknande. Intresselistan uppdateras var tredje månad. Om du fortfarande är intresserad efter tre månader så uppmanar vi er att göra en ny intresseanmälan.


NÄR KAN MAN GÖRA EN INTRESSEANMÄLAN?
Du kan göra en intresseanmälan angående en specifik ledig eller uppsagd lägenhet. Du kan dessutom göra en generell intresseanmälan där du anger i vilket samhälle du söker lägenhet, vilken storlek samt vilket inflyttningsdatum du har tänkt dig. Den generella intresseanmälan kan du göra om du har tänkt flytta in lite längre fram eller om vi inte har några lediga lägenheter som intresserad dig just idag.


VEM FÅR LÄGENHET HOS ER?

Vi har ett antal krav på våra blivande hyresgäster:

  • Du måste vara över 18 år.
  • Du måste ha en fast inkomst
  • Du får inte ha några betalningsanmärkningar.
  • Goda referenser från tidigare hyresvärdar uppskattas.


NÄR FÅR JAG TILLGÅNG TILL LÄGENHETEN?
Du har rätt att tillträda bostaden på den utsatta inflyttningsdagen kl. 12.00. Om denna infaller på en lördag, söndag eller annan allmän helgdag får inflyttning ske nästkommande vardag. Nycklar hämtas på kontoret.

 

HYROR OCH BETALNING

NÄR SKA HYRAN VARA BETALD?
Hyran betalas alltid i förskott. Senast den sista vardagen varje månad ska din hyra för nästkommande månad vara betald. Vi ser gärna att våra hyresgäster använder sig av autogiro, inte minst för att du då själv kan välja vilket datum vi drar hyran.


JAG SAKNAR HYRESAVI HUR GÖR JAG DÅ?
Om du betalar med autogiro skickar vi endast ut en hyresavi per år. Det sker i samband med en eventuell hyreshöjning. Fortsättningsvis kommer hyran vara densamma för hela året och vi har valt att spara in på miljö och papper genom att inte skicka ut fler avier.

Om du betalar själv kommer hyresavisering ske var tredje månad. Saknar du en avi går det bra att använda sig av den tidigare och enbart ange namn och adress på inbetalningen.


DET FANNS INGEN TÄCKNING PÅ MITT KONTO VID TIDPUNKTEN NÄR HYRAN SKULLE DRAS MED AUTOGIRO, VAD HÄNDER NU?
Om det inte fanns täckning kommer banken försöka igen under två dagars tid. Finns det inte tillräckligt med pengar på ditt konto då heller kommer en påminnelse att skickas ut (runt den 10:e). Försök undvika detta genom att själv göra en inbetalning till vårt bankgiro nr 370-6546. Uppge namn och vad du bor någonstans så kommer vi hitta din betalning. (Nästa räkning kommer att dras som vanligt med autogiro.)

INGÅR BREDBAND I HYRAN?
Nej bredband ingår inte i hyran däremot finns det bredband indraget till alla våra hus och om man är intresserad så får man själv kontakta Satellithuset i Limmared för ett eget abonnemang. Mer info om bredband och kontaktuppgifter finns på www.limmared.com

 

UPPSÄGNING

HUR GÅR EN UPPSÄGNING AV LÄGENHETEN TILL?
En uppsägning gäller från det att vi skriftligen mottagit den. På baksidan av ditt kontrakt finns en uppsägningsdel som du kan skriva under och skicka in. Har du inte kvar ditt kontrakt så går det lika bra att skriva ett vanligt brev där du meddelar att du säger upp lägenheten samt skriver under med namnteckning, namnförtydligande och datum.

En uppsägning gäller alltid från den siste varje månad så även om du skickar in din uppsägning den 10:e så kommer den gälla först från den sista. Din uppsägningstid är tre månader.

Glöm inte att du även måste säga upp garage och p-plats vid utflytt. Uppsägningstid för dessa är också tre månader.


JAG HAR SAGT UPP MIN LÄGENHET VAD HÄNDER NU?
Efter en uppsägning kommer vi att ha visningar av din lägenhet medan du fortfarande bor kvar där. Vi kommer meddela dig några dagar innan en bokad visningstid så att du vet att vi kommer gå in i lägenheten. Om den intresserade bestämmer sig för lägenheten kommer vi meddela dig.

Tänk på att göra en adressändring i samband med din utflytt och även att meddela ditt försäkringsbolag att du byter adress för hemförsäkringen.


VAD HÄNDER MED MIN PRELIMINÄRA ELDEBITERING VID UTFLYTT?
Normalt sett har vi endast elavräkning en gång om året men vid utflytt så läser vi av din el-läsare i samband med besiktningen. Under månaden efter din utflyttning kommer en avstämning att göras där du antingen får betala in lite extra, eller får tillbaka beroende på hur din förbrukning ser ut i förhållande till din preliminära eldebitering under året.


VAD INNEBÄR EN BESIKTNING?
Vid en uppsägning kommer det alltid ske en besiktning av lägenheten. Det är för att kontrollera allmänt skick i lägenheten samt att städning är tillfredsställande inför kommande hyresgästs inflyttning. Det kan vara bra att i god tid boka en besiktningstid med vår vaktmästare då vi under vissa månader har många omflyttningar.

Om det finns några anmärkningar på städning under besiktningen kommer du att få möjlighet att omgående åtgärda detta för att slippa extra kostnader.

Om det finns anmärkningar på lägenhetens skick, det vill säga ett onormalt stort slitage i förhållande till hur länge sedan det var lägenheten renoverades, kan du bli betalningsskyldig för skadorna. Vid en godkänd besiktning kan nycklar lämnas direkt till vaktmästaren.

 

TRIVSEL

VAD GÄLLER FÖR REGLER I TVÄTTSTUGAN?
Alla tvättstugor har någon form av tvättbokningssystem. I vissa hus finns listor man skriver upp sig på och i andra finns tvättbokningstavlor. Har någon bokat en tvättid så får du inte använda tvättstugan eller torkrummet under denna tid. Tvättstugan delar du med dina grannar och därför ska maskiner, skåp och torkrum vara väl rengjorda när du är klar, detta för allas trivsel och trevnad.


JAG HAR EN STÖRANDE GRANNE, HUR HANTERAR JAG DETTA?
Alla grannar har ett ansvar för trivsel i huset. Genom att visa hänsyn till varandra kan man på ett enkelt sätt skapa trivsel i huset. Tänk på att sänka ljudet på tv och musikanläggningar senare på kvällen. Försök hålla ljudvolymen nere i trapphuset. Informera gärna dina grannar om du ska ha fest. Ta hand om dina husdjur så att de inte stör andra hyresgäster. Rök inte i trappuppgång, hiss, tvättstuga eller andra gemensamhetsutrymmen. Släng inte cigarettfimpar från balkong eller fönster.

Har du en granne som inte respekterar detta ta kontakt med vaktmästaren.

 

ÖVRIGT

VAD FINNS DET FÖR TV-KANALER I LÄGENHETEN?
Kabel-TV ingår i våra lägenheter och det är ett basutbud som ingår. För mer info om vilka specifika kanaler som finns att tillgå gå in på www.limmared.com som är vår leverantör av kabel-tv.


HUR FUNGERAR DET MED FÖRSÄKRINGAR?
Vi har försäkrat huset, biutrymmen och så vidare. Vi rekommenderar våra hyresgäster att alltid ha en hemförsäkring. Vid skada i din egen lägenhet så som brand eller vattenskada kan du bli skyldig att ersätta hyresvärden för kostnader som uppstått och där kan en hemförsäkring förhindra att det blir allt för dyrt. Vi rekommenderar även våra hyresgäster att se till att brandvarnare finns och att kontrollera batterierna regelbundet. För att undvika vattenskador bör du tänka på att rengöra golvbrunnen regelbundet. Det är inte tillåtet att göra hål i väggar eller golv i badrummet.


JAG VILL HA EN PARKERINGSPLATS ELLER GARAGE, FINNS DETTA?
Vi har p-platser med eluttag samt garage, men tyvärr inte till samtliga hyresgäster. Om du skriver ett kontrakt på en p-plats så får du en specifik parkeringsplats med ditt namn på. Om inte, får man ställa sig på tomma, ouppmärkta parkeringsplatser i mån av plats. Garage finns i vissa av våra hus, vi har både varm- och kallgarage. Är du intresserad av en egen parkeringsplats eller garageplats ring till vaktmästaren.


FÅR JAG GÖRA EGNA RENOVERINGAR I LÄGENHETEN?
Du måste alltid kontakta vaktmästaren innan du påbörjar egna förbättringsarbeten för att få ett godkännande. Mindre förbättringsarbeten såsom målning och tapetsering kan vara tillåtet om de utförs på ett fackmannamässigt sätt. Tänkt på att du kan bli återställningsansvarig om vi inte anser att arbetet är tillräckligt bra utfört.


FÅR JAG SÄTTA IN EN DISKMASKIN?
I vissa lägenheter kan det vara möjligt att sätta in en diskmaskin eller tvättmaskin. Har du tankar på detta så kontakta vaktmästaren. Installation måste utföras av en behörig installatör och om något måste återställas den dag du flyttar så är du ansvarig för att detta blir gjort, t.ex. köksskåp som tagits bort för att ge plats åt diskmaskin.